Als werkgever ben je verplicht om bedrijfshulpverlening (BHV) te organiseren. Deze verplichting geldt al zodra je één werknemer in dienst hebt. Dat staat vastgelegd in de Arbeidsomstandighedenwet. Een goede BHV-organisatie beschermt de veiligheid en gezondheid van je medewerkers en bezoekers.
Vanaf hoeveel medewerkers is BHV verplicht?
BHV is verplicht zodra je een medewerker in dienst neemt. Dit geldt ook bij tijdelijke of parttime werknemers. Heb je meerdere locaties? Dan moet je per locatie zorgen voor voldoende BHV’ers. De wet stelt geen minimumaantal BHV’ers, maar wel een duidelijke verplichting: je moet altijd voldoende hulpverleners hebben om snel en adequaat te kunnen handelen bij een incident.
Hoeveel BHV’ers zijn er nodig?
Het aantal BHV’ers dat nodig is in een bedrijf is afhankelijk van de risico’s binnen jouw organisatie, de bedrijfsgrootte en welke werkzaamheden er verricht worden. Voor grote organisaties wordt dit bepaald door de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Maar zoals al aangegeven zijn er al BHV’ers nodig wanneer je maar één medewerker in dienst hebt. Je kunt dan als werkgever zelf ook de BHV’er van de organisatie zijn.
Het belangrijk dat er altijd minimaal één BHV’er aanwezig is.
Is BHV ook verplicht voor zzp’ers?
Heb je een eenmanszaak zonder personeel? Dan ben je in principe niet verplicht om BHV te organiseren. Toch blijf je als zzp’er verantwoordelijk voor je eigen veiligheid en die van eventuele klanten of bezoekers. Werk je vaak op locaties van anderen of met risicovolle materialen? Dan is het verstandig om alsnog een BHV-cursus te volgen.
Wil je meer informatie over een RI&E of een opleiding BHV? Neem contact met ons op 0318-478870